Přejít k hlavnímu obsahu
Domů
Českobratrská církev evangelická v Libštátě

Main navigation

  • Domů
  • Pravidelná setkání
  • Rozpis bohoslužeb
  • Sborové aktuality
  • Kulturní akce
  • Kázání
  • VSS
  • Fotogalerie
  • Nabídka ubytování
  • Historie
  • Odkazy
  • Kontakty
User account menu
  • Přihlásit se
Kostel se zvonicí
Bible v kostele
Vnitřek reformovaného kostela
Kostel na Hořením konci
Vnitřek Luterského kostela
Otevřená bible
Kostel na Spálově
Vnitřek kostela na Spálově
Farář Petr Hudec
Kalich a Bible
Dětská hra
230 let kostela
Příležitostný pěvecký sbor
Oslava 70
Luterský kostel
Farář Daniel Ženatý
Výlet Spálov
Občerstvení
Faráři
Synodní senior Pavel Pokorný
Posvěcení zvonice
Farář s kytarou
17. listopad
Koncert
Dolení kostel

Drobečková navigace

  1. Domů
  2. Kázání

Bohoslužby na neděli 21. 3. 2021

Od admin , 20 Březen, 2021
Datum kázání
21.03.2021
Autor kázání
Petr Hudec
Kázání na text
1 Kor 11, 23 – 25


Ve jménu Boha Otce i Syna i Ducha svatého. Milost vám a pokoj od Boha Otce našeho a Pána Ježíše Krista.

Chválu vzdejte Hospodinu, protože je dobrý, jeho milosrdenství je věčné. Ž 118

Píseň: 638 Díky za toto krásné ráno…..

Modlitba: Pane Bože náš, děkujeme ti za všechny tvé dary, které nám dáváš, abychom mohli žít ve víře, lásce a naději. Děkujeme ti za dnešní krásný den, za jaro, které pomalu a jistě klepe na dveře a potěšuje nás. Děkujeme ti, že navzdory omezením pohybu můžeme slavit bohoslužby alespoň takto, doma při čtení psaného kázání. Pomoz nám se soustředit a v duchu se spojit s ostatními bratry a sestrami. Amen

Čtení: Mt 26, 17 – 20 a 26 – 29

  1. Prvního dne o svátcích nekvašených chlebů přišli učedníci za Ježíšem a řekli: „Kde chceš, abychom ti připravili velikonoční večeři?“
  2. On je poslal do města k jistému člověku, aby mu řekli: „Mistr vzkazuje: Můj čas je blízko, u tebe budu jíst se svými učedníky velikonočního beránka.“
  3. Učedníci učinili, jak jim Ježíš nařídil, a připravili velikonočního beránka.
  4. Navečer usedl s Dvanácti ke stolu,…
  1. Když jedli, vzal Ježíš chléb, požehnal, lámal a dával učedníkům se slovy: „Vezměte, jezte, toto jest mé tělo.“
  2. Pak vzal kalich, vzdal díky a podal jim ho se slovy: „Pijte z něho všichni.
  3. Neboť toto jest má krev, která zpečeťuje smlouvu a prolévá se za mnohé na odpuštění hříchů.
  4. Pravím vám, že již nebudu pít z tohoto plodu vinné révy až do toho dne, kdy budu s vámi pít kalich nový v království svého Otce.“

 

Píseň: 438  Přišli jsme ó Ježíši slovo tvoje poslouchati…

Text: 1 Kor 11, 23 – 25

  1. Já jsem přijal od Pána, co jsem vám také odevzdal: Pán Ježíš v tu noc, kdy byl zrazen, vzal chléb,
  2. vzdal díky, lámal jej a řekl: „ Toto jest mé tělo, které se za vás vydává; to čiňte na mou památku.“
  3. Stejně vzal po večeři i kalich a řekl: „Tento kalich je nová smlouva, zpečetěná mou krví; to čiňte, kdykoli budete píti, na mou památku.“

 

Milé sestry a bratři, budu dnes pokračovat výkladem pašijí podle Matouše.
Ježíš a učedníci jsou v Jeruzalémě, začíná Hod beránka. Hod beránka byl nejdůležitější izraelský svátek. Připomínal Izraelcům vysvobození z egyptského otroctví. Slavil se v kruhu rodiny, za zavřenými dveřmi, které byly potřeny krví beránka. Všichni Izraelci ho chtěli slavit v Jeruzalémě, proto byl Jeruzalém plný lidí a zároveň ve chvíli slavení liduprázdný, neboť všichni seděli doma v kruhu rodiny či přátel u stolu za zavřenými dveřmi. Vypadalo to jako u nás na Štědrý den, kdy jsou také všichni doma u večeře a stromečku a ulice jsou liduprázdné. Ježíš trávil dny zatím mimo Jeruzalém, kde byl relativně v bezpečí. Nyní riskuje, ale zároveň se chrání. Touží slavit s učedníky Hod beránka, ale zároveň dělá vše proto, aby nebyl zatčen dřív, než ustanoví večeři Páně.

K večeři se podával pečený beránek, omáčka z hořkých bylin, nekvašený chléb a víno. Beránek připomínal toho beránka, kterého Izraelci jedli těsně před odchodem z Egypta a jehož krví pomazali dveře svých příbytků, aby je anděl smrti minul, když tu noc procházel Egyptem a hubil prvorozené. Proto se svátek také nazývá pascha – přejití. Omáčka z hořkých bylin připomínala hořkost otrockého života v Egyptě. Nekvašený chléb, macesy, připomínaly chléb, který si v rychlosti Izraelci pekli na cestu. Neměli čas nechat těsto vykynout. A víno bylo symbolem radosti ze svobody, která byla před nimi.

Pán Ježíš v průběhu večeře ustanovuje nový rituál pro své učedníky všech věků, kterému říkáme večeře Páně. Ustanovení večeře Páně probíhá při jídle. V rámci Hodu beránka. Ježíš, když bere do ruky chléb, najednou řekne: Vezměte, jezte, to je tělo mé. Možná je dobré si uvědomit, že jde o symbolické jednání, je to metafora. I při dnešní večeři Páně jde o symbolické jednání. Chléb, placka chleba, to je Ježíš. Pak se placka láme a každý účastník dostává díl toho chleba, Ježíše. Tím se všichni propojují s Ježíšem, spojují se s ním. Ježíš je přitahuje k sobě, zapojuje do svého společenství všech věků a konfesí. Komunikanti rozumějí tomu jednání tak, že na Ježíšově životě a osudu budou mít podíl. I oni budou sloužit jako Ježíš, zvěstovat boží království, uzdravovat nemocné, pomáhat potřebným a možná je za to budou fackovat, možná proto ponesou kříž jako on.

Stejně je to i s kalichem. To víno je má krev, která zpečeťuje smlouvu. Je to symbolické jednání. Jako přijetím kousku chleba přijímám podíl na Ježíšově životě a osudu, tak i přijetím doušku vína, přičemž víno spíš zdůrazňuje přijetí kříže, který je s následování spojen. Ježíš mluví také v rámci ustanovení o smlouvě. Že účastí na večeři Páně se zpečeťuje smlouva. Jaká smlouva? Nu sinajská, která zní: Já budu vaším Bohem a vy mým lidem. Při každé večeři Páně tedy smíme pro sebe slyšet, že ta smlouva platí stále i pro mě. A to navzdory mé slabosti. Proto je na tomto místě výslovně připomenuto odpuštění. Ta smlouva: já budu vaším Bohem a vy mým lidem, zpečetěná krví Božího syna, platí i navzdory naší zradě. Člověk se může vrátit ke smlouvě, být Božím synem, dcerou, není zavržen pro zradu, může přijmout odpuštění a začít znovu, do smlouvy se vrátit. Večeře Páně ho o tom ujišťuje. Proto se při večeři Páně zdůrazňuje vyznání vin i odpuštění. Večeře Páně není pro dokonalé, ale pro hříšníky.

Na konec ustanovení Ježíš říká: Pravím vám, že už s vámi nebudu pít víno až v božím království. Vykladači přemýšlejí nad tím, který kalich Ježíš myslí. Při Hodu beránka se pily 4 kalichy vína. Vyslovují názor, že ustanovení večeře Páně se odehrálo, když se pil 3. kalich a na ten 4. Ježíš tedy odkazuje. Jako by řekl: Ten poslední kalich si vypijeme až v božím království. Dost často se tato poslední věta vynechává, ale je to škoda. Při večeři Páně nejde jen o památku, jen o ztotožnění s Ježíšem v nesení kříže, jen o připomínku našeho hříchu a Božího odpuštění, obnovení sinajské smlouvy, ale též je v ní výhled do budoucnosti. Je to také ochutnávka radosti božího království, nebo předjímka stolování s Ježíšem a s těmi, kdo nás tam už předešli. Je to připomínka kalicha s vínem, který si vypijeme až tam, až jednou….

Pán Ježíš tedy na místo Hodu beránka ustanovuje večeři Páně. Nový rituál. A říká: To čiňte na mou památku. Tím vyzývá k stálému opakování do doby, než budeme pít s ním ten čtvrtý kalich v božím království. A církev to plní. Bohužel v dějinách církve došlo právě v tomto ke sporům, které Kristovy učedníky dělí až dodnes. Jádro sporu spočívá v tom, jakým způsobem je Ježíš při večeři Páně přítomen. Katolická církev mluví o transsubstanciaci, proměnění. Zjednodušeně pověděno - věří, že se při večeři Páně proměňují chléb a víno v tělo a krev Páně materiálně. Když kněz cituje ustanovení, dochází k této materiální proměně. Evangelíci zastávají učení o remanenci. Věří, že chléb a víno zůstávají materiálně chlebem a vínem, ale k té proměně v tělo a krev Kristovu dochází v hlavách komunikantů. Tedy, aby večeře Páně působila, byla pro mě ujištěním o odpuštění hříchů, stávala se pro mě předjímkou radostné hostiny v božím království, musím věřit. Bez mé víry je rituál neúčinný. V tom je jádro sporu. Neštěstí je v tom, že se církev zasekla na způsobu přítomnosti Pána Ježíš Krista v rituálu večeře Páně a zapomněla na Ježíše Krista. Že o něho jde, o společenství s ním, a to, jak si jeho přítomnost člověk představuje, je opravdu vedlejší.

Večeři Páně se říká po latinsku verbum visibile, což znamená, viditelné slovo. Ale je rozdíl mezi večeří Páně a kázáním jen v tom, že večeře Páně je viditelné slovo a kázání slyšitelné slovo? Je tu ještě jeden důležitý rozdíl. Při kázání mohu jen poslouchat a myslet si, co chci. Ale při večeři Páně se musím zvednout a jít do kruhu bratří a sester a přijímat, a to je vyznavačský akt. Je to viditelné přiznání ke Kristu, je to viditelné zapojení se do kruhu jeho vyznavačů. A tento moment je nenahraditelný. Tím nejen vyznávám sám soukromě svou víru, ale zřetelně a silně povzbuzuji bratry a sestry, kteří se mnou stojí v jednom kruhu. Tak se zřetelně spojujeme s Kristem i navzájem. Amen.

Píseň: 510 Ó Pane můj, pokoj ať tvůj na cestách se mnou bývá.

Ohlášky: K bohoslužbám v kostele se sejdeme, až to situace dovolí a ohlášené výroční sborové shromáždění se také posouvá, až to bude možné. Prosíme, abyste i v tomto čase pamatovali na sborové sbírky a odkládali si peníze stranou a až to bude možné, předali je s. Kotasové nebo poslali na účet sboru s v.s.103.

Píseň: Svítá 346 Tvoje Pane Kriste dobrota nám všem dává smysl života. Chcem být tvými následovníky, věrnými učedníky.

Modlitba:
Modlitba profesora Gerda Theissena k večeři Páně:
Hospodine náš Stvořiteli a Vykupiteli, nechal jsi vyrůst obilí a hrozny, které jsou proměněny skrze lidskou práci v chléb k životu a víno k oslavě. Učiň je pro nás znamením, že chceš i jinde proměňovat svět a my na tom smíme mít podíl. Proto pošli svého Ducha do našich srdcí, aby nás pomocí tohoto pokrmu proměňoval: Z lidí, kteří žijí na úkor druhých, v lidi, kteří si navzájem pomáhají. Z lidí, kteří za sebe nechávají umírat jiné, v lidi, kteří žijí jeden pro druhého. Z lidí, kteří spotřebovávají jiné životy, v lidi, kteří se za jiné životy nasazují. Obnov svoji smlouvu s námi k životu také pro ty, kteří tebe a život zradili. Proměň nepřátelství v radost, nesmiřitelnost ve smíření a nespravedlnost ve spravedlnost všech, kteří mají podíl na chlebu a víně. Proměň nás tímto pokrmem v bratry a sestry, abychom tvořili jedno tělo a cítili bolest i radost všech jeho částí. Také abychom vnímali tvoje utrpení za nás a tvoji smrt pro nás. Nejvíce však, abychom prožívali tvůj život v nás, který je silnější než utrpení a smrt. Dej nám jistotu, že v nás chceš přebývat a že my v tobě smíme žít. Ty v nás a my v tobě. Tak jako tyto dary z nás činí jednotu, když tento chléb jíme a víno pijeme, tak nám daruješ svoji přítomnost v této chvíli, dnes, zítra i na věky. Amen.
Vyslyš nás, když se k tobě modlíme slovy Pána Ježíše. Otče náš…

Poslání: Dávejte sami sebe v oběť živou, Bohu milou. To ať je vaše pravá bohoslužba.

Požehnání: A hle, já s vámi jsem po všechny dny až do skonání tohoto věku.

Píseň: S 39 Dál přece nejdete sami, dál Pán tu zůstává s vámi, dál cestu určil svým dětem, dál tímto světem.  

 

Rozpis bohoslužeb

Leden - srpen 2025

Nové sborové aktuality

Pozvání na koncert BONA NOTA i do sboru
Pozvání a změna účtu!
Pozvání do sboru

Nové kulturní akce

Spálovské babí léto - sobota 7. 9. 2024
Pozvánka na 1. pořad Libštátského pozdního léta 2024
Libštátské pozdní léto a divadelní podzim, 22. ročník kulturního festivalu

Nové kázání

O deseti družičkách
Kázání první adventní neděle Libštát 2024

Nové inspirace

Na čem mi záleží

Nové fotogalerie

Dětská vánoční slavnost 15.12.2024
Posvěcení zvonice 22.9.2024
Dětská vánoční slavnost (17.12.2023)
RSS zdroj
Powered by Českobratrská církev evangelická v Libštátě