Přejít k hlavnímu obsahu
Domů
Českobratrská církev evangelická v Libštátě

Main navigation

  • Domů
  • Pravidelná setkání
  • Rozpis bohoslužeb
  • Sborové aktuality
  • Kulturní akce
  • Kázání
  • VSS
  • Fotogalerie
  • Nabídka ubytování
  • Historie
  • Odkazy
  • Kontakty
User account menu
  • Přihlásit se
Kostel se zvonicí
Bible v kostele
Vnitřek reformovaného kostela
Kostel na Hořením konci
Vnitřek Luterského kostela
Otevřená bible
Kostel na Spálově
Vnitřek kostela na Spálově
Farář Petr Hudec
Kalich a Bible
Dětská hra
230 let kostela
Příležitostný pěvecký sbor
Oslava 70
Luterský kostel
Farář Daniel Ženatý
Výlet Spálov
Občerstvení
Faráři
Synodní senior Pavel Pokorný
Posvěcení zvonice
Farář s kytarou
17. listopad
Koncert
Dolení kostel

Drobečková navigace

  1. Domů
  2. Sborové aktuality

Projev Petra Hudce 28.10. 2025 před kostelem v Libštátě

Od admin , 21 Listopad, 2025

Sešli jsme se zde, abychom si připomněli výročí vzniku naší Československé a nyní České republiky. Chtěl bych na začátku povědět pár slov o myšlenkách T. G. Masaryka, které souvisejí s národem, vlastí a posláním národa.  Už před válkou probíhala u nás diskuse mezi intelektuály o smyslu českých dějin. Vycházelo se z přesvědčení, že každému národu dala Prozřetelnost nějaký úkol, poslání, které má národ plnit, aby obstál. Když na ně zapomene, bude chřadnout a nakonec zanikne. Toto poslání pak se dá vysledovat v dějinách národa, táhne se dějinami jako červená nit. Masaryk se k této otázce poslání národa vyjádřil v knize Česká otázka. Navázal na přesvědčení Františka Palackého, který viděl vrchol českých dějin v České reformaci tedy husitství a pak v Jednotě bratrské Z toho Masaryk vyšel a vyjádřil přesvědčení, že tím národním posláním, které se ukázalo zřetelně v husitství a Jednotě bratrské a pak po dlouhé přestávce zase v národním obrození, které vytvořilo předpoklady pro vznik samostatného státu je bratrský humanismus. Bratrský humanismus, k němuž zval Ježíš, když formuloval základní zákon Boží pro lidstvo v dvojpřikázání lásky, milovat budeš Pána Boha svého z celého srdce svého a milovati budeš bližního svého jako sebe samého. Tento Kristův příkaz vyzdvihla a začala uplatňovat nepřehlédnutelně česká reformace a pak po staletích se k humanismu vrátilo naše obrození. Masaryk vybral z dějin osobnosti, které bratrský humanismus vyzdvihovali, začal Husem, Chelčickým pak zmínil Komenského a jeho vizi celosvětového humanismu, kterou vložil do spisu Všenáprava věcí lidských, na ně navázali obrozenci, kteří sice nevycházeli z reformačních kořenů, ale došli ke stejnému závěru, že bratrský humanismus je to národní poslání a tmel na němž může národ vzniknout a směřovat k budoucnosti a ta linie osobností pokračovala Palackým až k Masarykovi. O smyslu českých dějin se rozhořel spor. Mnozí vyčítali Masarykovi, že svému ideálu přizpůsobil dějiny. Na tom je jistě mnoho pravdy, nicméně tento ideál bratrské humanity, jako úkolu pro národy Československa, Masaryk držel po celý život a snažil se jej promítnout do budování nového státu. Naplňování tohoto poslání viděl v demokratickém uspořádání správy věcí veřejných. Demokracie totiž vychází z předpokladu rovnosti všech lidí. Neexistuje žádná privilegovaná vrstva, které by bylo dáno shůry vládnout. Občané jsou rovnoprávní, sami si vybírají vládu ve volbách a dále jsou si rovni před zákonem. Spravedlnost platí stejně pro všechny. Do té rovnoprávnosti se promítá ono bratrství lidí, všichni jsme si rovni před Bohem. A humanita zase znamená lidskost. Ve společnosti vždy budou lidé, kterým je nutné pomáhat, chudí, znevýhodnění, nemocní atd. Proto spravedlnost musí být sociální, pamatující na slabé. Masaryk si také dobře uvědomoval, že bratrská humanita musí stát na náboženství. Pro něj konkrétně to znamenalo, že musí mít za svou autoritu Ježíše, musí mít za měřítko Ježíšův příběh. Pokud by chtěla jakákoliv společnost založit své fungování na humanitě bez náboženství upadne patrně do mravního marasmu a dekadence, jak se to stalo v určitou chvíli Francii. 

Když to shrnu, Masaryk byl přesvědčen, že národ musí vyrůstat, stát, směřovat k těmto krásným ideálům jinak s ním bude zle. 

 

Modlitba:

Děkujeme ti, za naše předky, kteří se zasloužili o náš samostatný stát. 

Děkujeme ti za naši krásnou zemi, za náš domov, za náš jazyk.

Děkujeme ti za všechny Čechy a Češky kteří se prosadili ve světě velikostí ducha. Svými znalostmi, uměním, Posunuli tak lidstvo o kousek dál k opravdové humanitě.

Děkujeme i za ty Čechy a Češky, kteří pomáhají po celém světě při různých katastrofách. Děkujeme ti za Člověka v tísni, za naše záchranáře, lékaře, kteří slouží po celém světě. 

Za ty Čechy, kteří dělají poslání národa ostudu neděkujeme za ně se spíš stydíme a prosíme, aby prohlédli k tomu, co velké, dobré a správné. 

Prosíme tě pak i za každého z nás, aby na místě, kam je postaven směřoval k ideálům lidství, sounáležitosti, spravedlnosti i milosrdenství. V

Otče náš….

Píseň: Široká a úzká brána

Zvonění…. 

Rozpis bohoslužeb

Srpen - prosinec 2025

Nové sborové aktuality

Projev P. Hudce k 17. 11. před kostelem v Libštátě
Projev Petra Hudce 28.10. 2025 před kostelem v Libštátě
Bazar v Libštátě

Nové kulturní akce

Libštátské pozdní léto 2025 - 2. část
Propagace pořadů Libštátského pozdního léta 2025
Libštátské pozdní léto a podzim 2025, 1. část

Nové kázání

O deseti družičkách
Kázání první adventní neděle Libštát 2024

Nové inspirace

Projev J. Hudce k výročí popravy M. Horákové
Na čem mi záleží

Nové fotogalerie

Dětská vánoční slavnost 15.12.2024
Posvěcení zvonice 22.9.2024
Dětská vánoční slavnost (17.12.2023)
RSS zdroj
Powered by Českobratrská církev evangelická v Libštátě